Rokycany a Favorit

Česko / Evropa

Cesta kolem světa míří dále západním směrem, do města Rokycany, nedaleko Plzně. Rokycany byly spojeny se slavnou značkou "Favorit" = československá cyklo legenda s utichajícím věhlasem. První pokus o výrobu jízdních kol v Rokycanech byl kolem roku 1921, díky místnímu rodákovi a obchodníkovi Františku Heringovi.

V roce 1922 v Rokycanech vzniká továrna na jízdní kola. Založena je pány Ambrosem Swetlikem a Heinrichem Kastrupem z Chebu společně s Františkem Heringem. Firma nese název Es-Ka (Swetlik-Kastrup). Montovala se zde kola značky Tripol ze součástek chebské firmy Es-Ka. V roce 1933 se firma rozdělila na Tripol (majitel Es-Ka Cheb), která si v roce 1934 postavila vlastní továrnu a Velo-Tudor. Během druhé světové války továrny vyráběly součástky pro armádní průmysl. Po komunistickém puči a znárodnění v roce 1948 byly podniky Tripol a Tudor sloučeny jako ostatní továrny pod jediný podnik ČZ Strakonice, na Moravě pod Zbrojovka Brno.

V roce 1950 byla vyrobena první série 15 závodních kol pro reprezentaci, název měl být Borec. Roku 1951 navrhl tehdejší ředitel Josef Bochníček značku Favorit. Výroba této značky začala v roce 1951. V roce 1953 vznikl odloučením z Eska, n.p. samostatný podnik Favorit, n.p., ale již v roce 1958 je včleněn zpět. V roce 1978 bylo vyrobeno milionté kolo Favorit, výroba se rozšířila na 200.000 kol ročně. Světoznámá rokycanská továrna byla zaměřena na výrobu turistických, sportovních i závodních kol a speciálů pro silniční i dráhovou cyklistiku, pro kolovou a krasojízdu.

Kvalita výrobků byla na svou dobu velmi dobrá, vybavení dílen na vysoké úrovni, podnik měl i vlastní vývoj. Víc než čtvrtina výrobků šla na export do 38 zemí světa. Kromě zemí bývalého východního bloku dodával Favorit kola i do Západního Německa, Ameriky či Kanady. Krátce po roce 1989 byla založena "Favorit Rokycany, a. s.", která však nikdy nevyrobila více jak 40.000 kol ročně. S otevřením hranic podnik nezachytil módu horských kol, odbyt upadal a v roce 2001 zbankrotoval. Zašlou slávu značky Favorit se přes několik pokusů již nepodařilo obnovit, i přes některé zajímavé inovativní projekty.